Greater Noida – Premium men ändå överkomligt

Utmärkt infrastrukturell utveckling, närhet till Delhi, måttligt låga fastighetspriser visade sig vara orsakerna bakom tillväxten av fastighetsutvecklingen i staden under de senaste åren. Över ett dussin projekt har lanserats sedan Yamuna Expressway tillkännagavs. Ledande utvecklare i denna grupp var förstås Jaypee Group; Byggaren har köpt mark på båda sidor om Yamuna motorväg till ett mycket lågt pris från Mayawatis regering i stället för att utveckla själva motorvägen. Racerbanan F1, nattsafari, den föreslagna flygplatsen och stadion på motorvägen är höjdpunkterna i regionen i närheten som närmar sig sina respektive slutdatum.

Kända utvecklare aktiva i Delhi-NCR som Supertech, 3C’s, Jaypee, Earth Infrastructure, Amrapali, Gaursons, Panchsheel, Ajnara och andra har gjort maximal vinst på projekten runt motorvägen. Mäklare anser att böndernas protest inte kommer att ha någon inverkan på priserna på projekten runt motorvägen. De tillade vidare att lägenheterna endast kommer att säljas till gällande priser och varken mindre eller mer.

Farmers’ Protest: Current Scenario


Noida har under de senaste veckorna skapat nyhetsrubriker, men inte av korrekta skäl, bönder som bor i byarna i och runt motorvägen kräver en högre ersättning för sin mark som köptes av UP-regeringen för konstruktion och utveckling av Rs 9739 crores Yamuna Expressway. Även om det kan finnas en oenighet om protestens karaktär och kvantitet av effekter, men det kommer en enhällig åsikt om det faktum att politisk färg är fäst vid den och som ett resultat av denna protest kommer ett antal projekt att påverkas. Resultatet av protesten har påverkat investerarens intresse för regionen och kan komma att hållas tillbaka på det hela taget.

Enligt marknadsexperterna användes protesten som ett medium för att skapa en buzz i det nuvarande UP-politiska scenariot. Fastighetsmäklare som arbetar i regionen tror att bondeprotester är en politisk fråga och kommer att förbli ett hett ämne fram till nästa UP-församlingsval som kommer att äga rum 2012. Eftersom oppositionspartierna inte har många frågor mot BSP-regeringen att lyfta fram de kommer säkerligen att försöka hålla böndernas protest brinnande och levande fram till valet för att få maximal nytta av det. Trots protesterna anser agenterna fortfarande att motorvägen är ett utmärkt investeringsalternativ och priserna kommer säkerligen att stiga under lång tid.

Agitationen har startat från Noida Extension och har spridit sig till områdena nära Jewar, som är den föreslagna platsen för den nya flygplatsen i UP Desinformation eller omedvetenhet om hela frågan och den faktiska platsen där protesten äger rum skapar uppståndelse bland slutanvändarna. Marknadsanalytiker anser att det är viktigt för dem att inse att problemet finns 20 km bortom motorvägen; som ett resultat kommer priserna på projekten att förbli opåverkade.

Effekt på investeringar och fastighetspriser

Även om protesten faktiskt är bortom motorvägen men ändå skulle det vara felaktigt att säga att det inte kommer att ha någon effekt på investeringssituationen för Yamuna Expressway. Till att börja med har det spridits en negativ reaktion i den investerargrupp som är verksam i området. Även om investeringarna i regionen inte går ner kommer de säkert att nå ett skede där köp och investeringar skjuts upp.

Ett stort antal fastighetsmäklare i området tror att priserna i området kommer att öka med tiden och har bett sina kunder och investerare att hänga på. Inledningsvis fick kunder och investerare veta att projekten runt motorvägen kommer att ha full beläggning men i verkligheten är bilden annorlunda då många lägenhetsinnehavare har dragit tillbaka bokningsbeloppen och några till och med har avbokat sina bokningar. Många lägenheter står tomma nu då det inte finns några köpare på grund av böndernas protest i området. Det finns dock slutanvändare som fortfarande hänger på sina bokningar efter råd från sina mäklare eftersom de är säkra på att det inte finns något sätt att agitationen kommer att påverka landet.

Byggherrarnas kontor svämmar över av kunder och investerare som är ivriga att fråga om chanserna att överleva för sina lägenheter men till deras förgäves har de inget nytt att berätta för dem. I genomsnitt får en utvecklare 100 samtal varje dag relaterade till problemet och de säger samma sak till dem: böndernas protest i Greater Noida har inget samband med markförvärv för Yamuna Expressway-projektet eller kompensationssatser.

Marknadsanalytikerna tror att Noida markförvärv bara är en politisk fråga och det har väldigt lite att göra med markpriserna eller projekten som utvecklas i området. För de utvecklare som har ett arrendekontrakt på plats från Expressway-myndigheterna har vid det här laget lite att oroa sig för. De är skyldiga att utveckla regionen som engagerade i sina investerare. Men för de utvecklare som precis har förlanserat sina projekt i ett tidigt skede utan att ha arrendehandlingen i sitt namn kan vara de som kommer att drabbas mest av denna protest.